Radyo reklamlarının tüketici üzerindeki etkisi ve maliyetlerinin televizyon ve gazete reklamlarına göre daha düşük olması, radyonun reklam kampanyalarında diğer medyalara göre daha verimli olmasını sağlıyor.
Ayrıca radyo reklamları yerinde ve hedef kitleye göre kullanıldığında marka
bilinirliği ve satınalma etkisi açısından televizyon ve basına göre daha etkili.
Buna bağlı olarak radyonun tüketiciyle birebir iletişim kurmakta daha etkili
olduğu ortaya çıkmaktadır.
Radyo reklamlarının diğer reklam ortamlarına göre bazı avantajları vardır.
1- Hedef kitleye ve tüketicilere daha kolay ulaşır. Bu nedenle güncel olaylarla
ilgili verilecek reklamlarda tercih edilir. Radyo reklam hazırlama süreci çok
kısadır.
2- Firmaların reklam bütçesi açısından radyo diğer reklam mecralarına göre daha
ucuzdur. Radyo hem reklam veren firmalar, hem tüketici kitle için ekonomik bir
reklam ortamıdır.
Radyoların hitap ettiği hedef
kitlenin büyüklüğü dikkate alınacak olursa, reklam maliyetlerinin ucuzluğu
görülmektedir.
3- Radyoda yayınlanan reklamların her ortamdan ve günün her zaman diliminde
dinlenebilir olması radyo reklamlarının etkinliği açısından çok önemlidir
4- Çok Farklı program yayınları ile toplumun çok farklı gruplarına reklam
mesajının iletilmesini sağlar.
5- Radyo reklamlarında, reklam metni, sloganı, reklam mesajını reklam veren
firma istediği zaman değiştirebilir reklam yönetimi esnektir.
Radyo reklamları, televizyon reklamlarından farklı özelliklere sahiptir.
Televizyon reklamlarına göre çeşitli dezavantajlara sahiptir.
Görsel ve zihinsel etkileşim özellikleri yoktur. Radyo reklamları tamamen
işitseldir.
Televizyon yaygınlaşmaya başlamadan önce, radyo reklamları daha geniş halk
kitlesine hitap etmekteydi.
Fakat günümüzde hem televizyon kanallarının artması, her ihtiyaca cevap veren
yayınların günün her saatinde izlenebilmesiyle, radyo reklamlarının ulaşabildiği
halk kitlesi azalmıştır.
Dolayısıyla bu alandaki reklamların, etki gücü azalmaya başlamıştır. Sadece
televizyonun olması değildir radyo reklamlarının etki gücünü azaltan, günümüzde
internet artık her kesimden insanın evine kadar girmiştir.
Neredeyse günlük işlerin hepsi internet üzerinden yapılabilmektedir. Bu da radyo
reklamlarının gücünü azaltan nedenlerin başında gelmektedir.
Radyo reklamlarının işitsel olması, diğer kulvarlarda yapılan reklam
konseptlerinden farklı tasarımlanmasını da beraberinde getirmiştir.
Radyo reklamlarının maliyeti, diğer reklam araçlarına göre, pek çok firma için
daha uygundur. Büyük, orta, küçük ölçekli firmalar tarafından
kullanılabilmektedir.
Bu tip reklamlar genellikle ürünün net özelliklerini, maliyetini, nereden ve
nasıl satın alınabileceğini belirterek, reklamı veren firmanın adres ve
telefonlarını vermekle yetinmektedir. Yukarıda saydığımız tüm dezavantajlarına
rağmen gene de radyo reklamlarının etki ettiği hedef kitlesi bulunmaktadır.
Diğer kitle iletişim araçlarının bulunması ve toplum üzerinde bu derece etki
etmesi, radyo reklamlarının aslında daha dikkatli, çarpıcı, basit, etkileyici
tasarlanması gerektiği fikrini vermektedir bize. Bir kere burada kullanılan
oyuncuların veya spikerlerin ses tonun özellikleri önem kazanmaktadır.
Bir kişinin, tasarımı oynarken hangi sözcüklere, ne tip bir vurgu yapacağı,
reklamı dinlenir hale getirmek için, ne tür bir yol izleyeceği önem
kazanmaktadır.
Radyo reklamları günümüzde en çok nerelerde kimler tarafından dinlenmekte
noktasında; toplu taşım araçları, uzun yol toplu taşım araçlarında, evlerde
dinlenmektedir. Tabi bunları sayarken elbette ki popüler programlar her yerde
dinlenmektedir. Bu durumlarda araya girilen reklamlar, daha çok kişiye hitap
etmektedir.;
Günümüzde, radyo reklamlarının en etkili oldukları bölgeler açısından
değerlendirdiğimizde ise; kırsal kesimlerde (yani ilçelerde, köylerde,
kasabalarda) dinlendiklerini, büyük şehirlerde ise radyodan çok televizyonun ve
diğer reklam araçlarının daha etkili olduklarını söyleyebiliriz.
internet ise hemen her yerde her eve girmiş durumdadır. Radyo istasyonları
internet üzerinden, online olarak ta yayın yapabilmekte ve oradan da
dinlenmektedir. Radyo reklamlarının etki gücünün büyük şehirlere nazaran kırsal
kesimlerde daha yüksek olduğunu söyleyebiliriz
Radyo Reklamlarının Olumlu ve Olumsuz Yönleri
Olumlu Yönleri;
1- Radyo geniş kitlelere hitap eden bir yayın aracıdır. Ülkemizde %80 oranında
radyo dinlenilirliliği mevcuttur.
2- Diğer kitle iletişim araçlarına göre radyo daha hızlı haber dağıtma
özelliğine sahiptir.
3- Radyo ile hedef kitleye ulaşmak çok kolaydır. Çünkü farklı sosyal ve kültürel
gruptaki insanlar, değişik zamanlarda farklı radyo istasyonlarını ve farklı
programları dinlerler.
4- Kısa bir zamanda radyo reklamı hazırlanabilir.
5- Maliyet açısından radyo en ucuz reklam aracı sayılır. Radyo reklam veren için
ekonomik bir reklam mecrasıdır.
6- Radyo yayınlarının her yerden ve günün her saatinde dinlenebilir olması, en
önemli avantajlarından biridir.
7- Programda spotu, metni değiştirmek kısa sürede gerçekleşir. Kısa bir zaman
diliminde istenilen değişiklik yapılabilir. Radyo, reklam spotu hazırlanması ve
yayınlanması çok hızlı olan bir medya aracıdır. Bu sayede reklam verenler daima
güncelliklerini koruyabilirler.
8- Radyo, diğer reklam mecralar ile ulaşılan kitleyi genişletmek amacıyla
kullanılabilir. Böylece az bir bütçe ile bilinirlik artırılabilir.
9- Drive Time” denilen insanların trafikte yoğun olarak bulunduğu zamanda sadece
radyo insanlara ulaşabilmektedir.
10- Radyo reklamlarında, reklama uygun program formatı kolaylıkla bulunur. Bu
yüzden hedeflenen kitleye yönelik yüksek frekans elde etmek çok daha kolaydır.
11- Radyo, dinleyicilerinin hayal gücünü çalıştırmasına fırsat verir. Radyo
reklamları, sözler, efektler, müzik, ses ve ses tonu ile dinleyicinin kendi
senaryosunu yaratmasına imkân verir. Dinleyici duyduklarınca aklında bir resim
oluşturur ve bu kişinin şahsına ait olduğu için, akılda kalma ihtimali de
yüksektir.